Sprawy miasta WejherowaTrasa Lęborska / Kaszubska (trasa S6)


Aktualności. Wejherowo i osiedla.
Początkujący
Posty: 5

Początkujący
PostWt 22 sty, 2008 21:48

Obwodnica Lęborka. Zamiast drogi jest spór

Jeszcze nie rozpoczęły się prace przy planowanej nowej obwodnicy tzw. Trasie Lęborskiej (z Gdyni-Wielkiego Kacka przez Chwaszczyno do Lęborka), a już wzbudza ona ogromne zainteresowanie. Mieszkańcy terenów, przez które trasa ma przebiegać, są zaniepokojeni brakiem informacji na ten temat. Obawiają się, że budowa drogi spowoduje zniszczenia terenu, a także konieczność odsprzedaży ich prywatnych posesji i domostw, wiele domów zostanie wyburzonych, zniszczona zostanie przyległa zieleń - siedliska ptactwa i zwierzyny.

Są też plusy tej inwestycji. Jej zwolennicy podkreślają, że trasa szybkiego ruchu wymusi powstawanie przy niej nowych przedsiębiorstw, stacji benzynowych. Mieszkańcy Lęborka i Słupska dzięki temu skrótowi będą mieli bliżej i szybciej do Trójmiasta, zaoszczędzą na paliwie, a fakt wyprowadzenia ruchu z Wejherowa już cieszy mieszkańców tego miasta.

Trasa ma przebiegać w znacznej długości przez gminy powiatu wejherowskiego i lęborskiego, w mniejszej części przez Chwaszczyno w powiecie kartuskim.
(...)
Rozpoczynają się właśnie konsultacje społeczne na ten temat. Pierwsze spotkanie w sprawie lęborskiej drogi odbędzie się właśnie w Chwaszczynie. Będzie więc okazja do wyjaśnień i rozwiania wątpliwości.
(...)
Obecnie istnieje kilka wariantów przebiegu drogi, niektóre z nich nie są w żadnym przypadku do zaakceptowania przez mieszkańców.
(...)
Zapowiadają się duże emocje, szczególnie na spotkaniach w Szemudzie i w Bojanie. W gminie Luzino droga ma przebiegać kilkaset metrów od istniejącej zabudowy mieszkaniowej. Tak zwana obwodnica lęborska ma natomiast trzy warianty:

pierwszy - obwodnica północna - rozpoczynałaby się przed miejscowością Strzebielino, biegłaby na północ od Bożegopola Wielkiego w granicach drogi Chmieleniec - Łęczyce, następnie w pobliżu miejscowości Kisewo, Wilkowo Nowowiejskie, Garczegorze, Czarnówko, wyjazd za granicami administracyjnymi Lęborka,

drugi - wariant południowy (dłuższy) - między Węgornią a Mostami droga odbija na południe w pobliżu jeziora Lubowidz. Omija Lębork wzdłuż południowej granicy miasta,

trzeci - wariant południowy (krótszy) - między miejscowością Mosty a Lęborkiem, droga omija Lębork wzdłuż południowej granicy miasta.

Konsultacje poprowadzą: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku i ośrodek badawczy Pentora. Podczas spotkania eksperci zapoznają mieszkańców z wariantami przebiegu drogi ekspresowej i zbiorą opinie na temat zaproponowanych rozwiązań. Organizatorzy obiecują, że każdy mieszkaniec będzie mógł zabrać głos w dyskusji.

Po spotkaniach wszystkie materiały będą dostępne w urzędach gmin i na stronach internetowych: www.gddkia.gov.pl oraz www.lebork-chwaszczyno-s6.dhv.pl.

Konsultacje

Spotkania w sprawie lęborskiej drogi zaczynają się we wtorek i będą trwały do 1 lutego

22 stycznia, godz. 17 - Chwaszczyno, gm. Żukowo, budynek szkoły, ul. Mickiewicza 16
23 stycznia, godz. 16 - Nowa Wieś Lęborska, GOK, ul. Lęborska 20
23 stycznia, godz.18.30 - Mosty, budynek "Podkowy", ul. Kwiatowa 26
24 stycznia, godz. 16 - Łęczyce, budynek SP, ul. Topolowa 1
24 stycznia, godz. 19 - Strzebielino, budynek SP, ul. M. Curie-Skłodowskiej 1
29 stycznia, godz. 15 - Szemud, budynek szkoły, ul. Szkolna 4
29 stycznia, godz. 18 - Koleczkowo, budynek szkoły, ul. Wejherowska 24
30 stycznia, godz. 15 - Luzino, budynek OSP, ul. Ofiar Stutthofu 39
30 stycznia, godz. 19 - Bojano, budynek SP, ul. Wybickiego 38
31 stycznia, godz. 16 - Lębork, Urząd Miejski, ul. Armii Krajowej 14, sala 101
1 lutego, godz. 17 - Wielki Kack, budynek szkół, ul. Nagietkowa 73
Alicja Zielińska, Joanna Kielas - POLSKA Dziennik Bałtycki


Trasa Lęborska
Początkujący
Posty: 5

Początkujący
PostCz 24 sty, 2008 14:06

Zaczęły się społeczne konsultacje w sprawie S6

Pierwsze z serii, chwaszczyńskie spotkanie w sprawie drogi ekspresowej S6, tzw. Trasy Lęborskiej, nie przyniosło odpowiedzi na wiele postawionych pytań i nie rozwiało wciąż rodzących się wątpliwości mieszkańców, nie tylko tej miejscowości.

We wtorkowy wieczór w sprawie obwodnicy Gdynia - Lębork rozmawiano w Chwaszczynie. Tam bowiem znajdować się ma jeden z głównych węzłów komunikacyjnych tej trasy. Przez blisko godzinę tłumaczono zawiłości techniczne przebiegu trasy, omawiano typy skrzyżowań, dopuszczalne decybele, czy zanieczyszczenie powietrza. A mieszkańcy chcą konkretów.

- Chcemy wiedzieć, kiedy nasze działki mogą podlegać wykupowi, czy nasze domy będą burzone albo zagrożone w inny sposób, czy w ogóle możemy się budować na naszych działkach. Dla nas te ziemie to nasz przyszłość. Chcemy wiedzieć, jak ją budować - mówił jeden z nich.

Pytań było sporo, jednak nie na wszystkie drogowcy potrafili odpowiedzieć.(...)

- Drogi ekspresowe są najtrudniejsze do realizacji, wpływają na kształt przestrzeni. To inwestycje, których skutki będą odczuwane przez wiele setek lat - próbował ostudzać emocje Jerzy Wojnarowski, dyrektor GDDKiA z Gdańska. - Oczekujecie już dzisiaj szczegółów, a my nie możemy na razie oceniać sytuacji w skali pojedynczej zabudowy. Wstyd mi, że nie możemy dzisiaj na wszystkie pytania opowiedzieć. Nie chcemy też teraz polemizować z waszymi problemami. Postaramy się najpierw lepiej przygotować.

Ostatecznie Jerzy Wojnarowski zaproponował kolejne spotkanie, za miesiąc i wówczas obiecał udzielić odpowiedzi na postawione pytania.
Alicja Zielińska - POLSKA Dziennik Bałtycki
Początkujący
Posty: 5

Początkujący
PostPn 10 mar, 2008 13:12

W dalszym ciągu nieznany jest przebieg Trasy Lęborskiej. Pojawiają się także wątpliwości czy powstanie, i czy w pierwszej kolejności nie powinna zostać wybudowana OPAT, czyli Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej.
Powiat wejherowski. Przebieg drogi ekspresowej S6 nadal nieznany - samorządy i mieszkańcy protestują

Nie milkną echa konsultacji w sprawie planowanego przebiegu drogi ekspresowej S6. Protestują zarówno mieszkańcy, jak i samorządowcy.

Propozycja przedstawiona podczas konsultacji z mieszkańcami przez projektantów okazała się nie do przyjęcia przez lokalne środowisko. Samorządy gmin Łęczyce, Szemud i Luzino wystosowały protest do Cezarego Grabarczyka, ministra infrastruktury w tej sprawie. Na najbliższy wtorek jest planowane spotkanie z decydentami w tej sprawie - z wojewodą, marszałkiem itp.

Joanna Kielas - POLSKA Dziennik Bałtycki
Forumowicz
Posty: 50
Wejherowo

Forumowicz
PostWt 11 mar, 2008 10:31

Jak znam życie to skończy się na tym, że nie powstanie ani trasa kaszubska, ani OPAT :/
Początkujący
Posty: 5

Początkujący
PostŚr 27 sie, 2008 13:23

Trasa Lęborska - droga wielu wątpliwości
Michał Jamroż

- Rekompensatą za tarczę antyrakietową będzie nowa droga ze Słupska do Trójmiasta - zapowiedział na poniedziałkowym spotkaniu ze słupskimi samorządowcami premier. Drogowcy ciągle jednak nie wiedzą, jak ma wyglądać trasa. - Będziemy gotowi do budowy w 2013 roku - mówi Franciszek Rogowicz, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA

Trasa Lęborska (często nazywana też Kaszubską) to najbardziej kontrowersyjna inwestycja drogowa na Pomorzu. (...) Obecnie rozważa się zupełnie nową jej wersję - będącą przedłużeniem Obwodnicy Południowej Gdańska i biegnącej koło Żukowa, znanej "pod kryptonimem" Zachodniej Obwodnicy Metropolii.
(...)
Warianty trasy zostaną przedstawione w studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które wkrótce ma być gotowe. Następnie Komisja Opiniowania Projektów Inwestycyjnych przy centrali GDDKiA wybierze kilka najlepszych do dalszej analizy.
(...)
Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
Początkujący
Posty: 5

Początkujący
PostPt 16 sty, 2009 11:59

Trasa Kaszubska: droga protestów
Michał Jamroż

(...) Obecnie pod uwagę brane są trzy warianty włączenia tej drogi do obwodnicy: dwa znajdują się w Gdańsku, a jeden w Gdyni (szczegóły na infografice). Rozwiązania gdańskie to nowości, które pojawiły się w połowie ubiegłego roku, wcześniej nie były brane pod uwagę. I właśnie one wywołały kolejne protesty związane z Trasą Kaszubską.
(...)
Mieszkańcy Klukowa założyli Stowarzyszenie Przyjazne Klukowo, które zbiera podpisy pod protestem przeciw budowie drogi ekspresowej w ich okolicy. Podpisało się już kilkaset osób z Klukowa, okolicznych dzielnic oraz gmin. Chcą zebrać kilka tysięcy. Proponują, by Trasa Kaszubska połączyła się z obwodnicą na węźle Wielki Kack w Gdyni. - Takie były pierwotne plany i według nich powinno się realizować tę inwestycję - dodaje Zacharski.

Jak wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem, historyczny przebieg tej drogi ma niewiele wspólnego z obecnym wariantem północnym, czyli gdyńskim.

- Kiedyś była ona projektowana jako droga główna, a teraz jako ekspresowa, a to oznacza zupełnie inne wymagania techniczne, jak np. promienie łuków, przez co obecny wariant północny tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z tym historycznym - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Jak zapewnia GDDKiA, obecnie wszystkie trzy warianty mają taką samą szansę na realizację.

- Nie mamy swojego faworyta, decyzja zapadnie na posiedzeniu specjalnej komisji przy GDDKiA w Warszawie, które zaplanowano na koniec marca - dodaje Michalski. - I będzie to decyzja ostateczna, bo budowa powinna ruszyć w 2010 r. i zostać zakończona do 2013.

Tymczasem mieszkańcy wywalczyli jeszcze jedno spotkanie konsultacyjne z projektantami, które odbędzie się pod koniec stycznia.
(...)
Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
Forumowicz
Posty: 50
Wejherowo

Forumowicz
PostWt 17 lut, 2009 12:13

Pytanie czy w ogóle będzie Trasa Lęborska - jeśli nie będzie tarczy antyrakietowej, to budowa drogi z pewnością się opóźni :/
Początkujący
Posty: 5

Początkujący
PostWt 24 lut, 2009 13:48

Nie widać końca sporu wokół sposobu połączenia Trasy Kaszubskiej z obwodnicą Trójmiasta

(...)Dużo emocji było także wczoraj, podczas posiedzenia Komisji Rozwoju Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.
(...)
Istnieją trzy warianty łączenia się trasy z obwodnicą. Wynikają one zarówno z tego, że planowania różnych wariantów wymaga od nas UE, jak i tego, że wariant pierwotny został oprotestowany przez mieszkańców gminy Szemud. Ten wariant, nazywany A, zakłada, że Trasa Kaszubska będzie się łączyć z obwodnicą w Wielkim Kacku.

Dlatego powstały warianty B i C, zakładające finisz Trasy Kaszubskiej w węźle Owczarnia lub Matarnia. Wczoraj, na posiedzeniu Komisji Rozwoju Przestrzennego, oba warianty przedstawiał Jarosław Sobolewski, dyrektor projektu w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Nie ma możliwości wprowadzenia Trasy Kaszubskiej do istniejącego węzła Owczarnia. W przypadku wyboru tego wariantu powstałby tzw. węzeł Owczarnia 2, oddalony o ok. 800 metrów od obecnego. Traktowalibyśmy to jako węzeł scalony - powiedział Sobolewski.

Jeśli Trasa Kaszubska miałaby się kończyć w węźle Matarnia, GDDKiA rozważa wybudowanie tunelu pod obwodnicą dla ruchu lokalnego. Rozważany jest tunel zarówno na północ, jak i na południe obecnego skrzyżowania obwodnicy z ul. Słowackiego. W obu przypadkach, w odległości około 200 metrów od tego skrzyżowania.

- Włączenie Trasy Kaszubskiej w węźle Owczarnia nie powinno stanowić problemu. Zakończenie jej w Matarni będzie dużo trudniejsze technicznie, biorąc pod uwagę sąsiedztwo ul. Budowlanych - powiedział Sobolewski.

W ubiegłym tygodniu Andrzej Duch z Urzędu Miejskiego w Gdańsku oznajmił, że władze Gdańska stoją na stanowisku, iż najlepszy jest wariant z węzłem Owczarnia.

Warianty B i C także zostały oprotestowane. Głosy ich przeciwników były najlepiej słyszane podczas wczorajszej komisji.
(...)
W ciągu kilku tygodni okaże się, którzy mieszkańcy odetchną z ulgą. W marcu centrala GDDKiA ma podjąć decyzję, który z wariantów będzie realizowany.
(...)
Paweł Rydzyński - POLSKA Dziennik Bałtycki
Początkujący
Posty: 5

Początkujący
PostCz 23 lip, 2009 10:16

Spór o przebieg Trasy Kaszubskiej S6 trwa

Podczas gdy gminy kartuskie cieszą się, że wybrany zostanie prawdopodobnie wariant północny przebiegu drogi ekspresowej S6, część samorządów powiatu wejherowskiego wszczęła larum, bo dla nich ta opcja jest wyjątkowo niekorzystna. Konkretnie chodzi o gminę Szemud.

- W przebiegu północnym droga pójdzie po terenach już zamieszkanych, to będzie wymagało wielu wyburzeń domów i podzieli istniejące miejscowości - mówi Krzysztof Brzezicki, zastępca wójta gm. Szemud. - Natomiast na południu mamy nieużywane tereny rolnicze, z bardzo słabymi glebami. Przebieg trasy tamtędy otworzyłby te obszary na nowych inwestorów.
(...)
- Było posiedzenie Komisji Opiniującej w Warszawie, nie zakończyło się ono wyborem żadnego z wariantów, potrzebne są dodatkowe konsultacje w rejonie Lęborka - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA. - To fakty, których nikt nie kwestionuje. Myślę, że protokół z komisji zostanie podpisany przez dyrektora generalnego, podobnie jak każdy inny protokół, czyli relacja z odbytego zebrania.

W kwestii rzetelności studium - rzecznik odpowiada, że kwestionowany dokument został przygotowany przez szereg specjalistów. Choć konkretnej decyzji nie ma, studium daje przewagę wariantowi północnemu, tak niekorzystnemu zdaniem szemudzian. Przeważyły przede wszystkim kwestie ekonomiczne. Wariant południowy podnosi koszty tej inwestycji o 1,5 miliarda zł. Wariant północny ma kosztować szacunkowo 4,5 mld zł, a południowy o wiele więcej - bo blisko 6 mld zł.
(...)
Joanna Kielas - POLSKA Dziennik Bałtycki
Początkujący
Posty: 5

Początkujący
PostN 09 sie, 2009 19:47

Lęborczanie za III wariantem trasy S6

Takiej jednomyślności wśród lęborczan i mieszkańców okolicznych miejscowości już dawno nie było. Wśród kilkuset osób uczestniczących we wtorek w pierwszej turze konsultacji w sprawie przebiegu Trasy Kaszubskiej w okolicach Lęborka znalazła się tylko jedna osoba, która głośno opowiedziała się za wariantem południowym drogi (II). Pozostali chcą wariantu północnego (III).
(...)
Prawdopodobnie w przyszłym tygodniu odbędzie się nadzwyczajna sesja Rady Miasta Lębork, podczas której radni zmienią swoje stanowisko w sprawie przebiegu trasy (z opcji wariantu południowego na północny).
(...)
Robert Marszałek, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, starał się udowodnić, że to wariant II jest najkorzystniejszy. Nie miał jednak dużej siły przebicia, był przekrzykiwany przez uczestników spotkania. Nie trafiał do nich argument, że wariant południowy będzie tańszy o 300-500 milionów zł (tak wynika z najnowszych wyliczeń).
(...)
Podstawowym argumentem lęborczan opowiadających się za północnym przebiegiem trasy była kwestia wyburzeń. Według dyrektora Marszałka, przy wybraniu wariantu południowego na długości całej trasy wyburzonych będzie w sumie 106 budynków (mieszkalnych, gospodarczych i usługowych), a przy północnym - 34.
(...)
Piotr Furtak, (RAF) - POLSKA Dziennik Bałtycki

Powrót do Sprawy miasta Wejherowa



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość